La dolce Baltique

9 juni 2019 - Vilnius, Litouwen

27 mei, hallo Baltische staten

KM: 6089

Weer: bewolkt maar geen regen.

Vandaag reizen we door naar Estland, een tochtje van zo’n 2 uur met de boot. Het is een hele happening, het lijkt wel een vliegveld! Op de boot zijn van die typische luchthaven- winkeltjes: drank en chocolade, tabak, cosmetica, etc. Ook zijn er een aantal restaurants aan boord, zelfs een Burger King en een Starbucks 😳 Wij hebben alle tijd om wat te eten en onze mail te checken. Ik zoek contact met de kennissen die ik van de uitwisseling in Estland ken om ze te laten weten wanneer we aankomen. Al snel hebben we afgesproken elkaar dinsdagavond te ontmoeten zodra zij beiden uit hun werk komen. Twee meiden zijn het van inmiddels halverwege de twintig, destijds 10 jaar jonger. Het leuke is dat ik bij deze 2 meiden thuis heb gelogeerd, bij de één een week en bij de ander een nachtje tijdens het voorbereidende bezoek.

Aangekomen in Tallinn zoeken we ons hotel op en dompelen ons lekker onder in de luxe van het hotel. ‘S Avonds maken we een plan voor de komende dagen. Er is zoveel dat ons leuk lijkt dat we besluiten weer een  City Card te kopen. Drie dagen openbaar vervoer, Hop on Hop off bus en 40 musea met één kaart: ideaal! Helemaal omdat we 8 kilometer van het centrum zitten en de bus vlak langs het hotel rijdt.

28 mei

Weer: steeds mooier, van half bewolkt tot zeer zonnig, lekker temperatuurtje van zo’n 17 graden

De hop on hop off bus is echt leuk!! Truttig toeristisch maar je krijgt oordopjes waarmee je allerlei informatie krijgt tijdens de route, een beetje zoals bij een rondvaartboot. Je plugt je oortjes in op de gewenste taal en klaar. De bus stopt bij alle belangrijke attracties in de stad, soms ook flink buiten het centrum. Hier zijn er 3(!!) verschillende routes die allemaal ongeveer een uur duren. Op dag 1 lopen we wel meteen tegen de grenzen van het bus- hoppen aan want de hop on hop off blijkt niet meer te rijden als we uit het openluchtmuseum komen. Gelukkig komen er ook gewone bussen langs! Het leukste aan het openluchtmuseum waren de ‘windmolens’ een stenen onderstel met daarop een soort uit de kluiten gewassen vogelhuisje (zie foto, ik overdrijf niet!) waarop wieken gemonteerd zijn. Ook liepen er wat medewerkers in traditionele kledij. Verder veel huisjes uit het verleden uit de verschillende regio’s van Estland. Het valt op dat de huizen er vroeger groter en luxer uitzagen dan wij in NL gewend waren in het begin van de vorige eeuw. Eigenlijk ook luxer dan ik me van de uitwisseling uit 2009 kan herinneren.. Wat wel weer wat onhandig was, is dat er soms geen schoorsteen was maar er wel op open vuur werd gekookt. Laag bij de grond blijven dus.. Na het koken werd er even gelucht en dat was het dan! Je kon de rooklucht nu nog ruiken..

In een ander museum (airplane harbour) hebben we voor het eerst een 3D bril opgehad. Niet zo’n bioscoop- ding maar zo’n groot geval waardoor je alles ‘levensecht’ ziet. Zo konden we de bouw van het museum in volgelvlucht zien. Erg indrukwekkend maar nogal schrikken toen we ineens op het dak stonden en zo de diepte in konden kijken. Ik kreeg per direct hoogtevrees en viel bijna om, ik was helemaal in onbalans. Wel heel gaaf om mee te maken!!

Na het eten hebben we de hele avond gezellig in een hippe kroeg zitten bijkletsen met Maarja en Maarja- Liis (zo heten hier erg veel meiden, heel origineel..). Het was ontzettend leuk om elkaar na 10 jaar weer te ontmoeten en te zien hoe goed het met de meiden en hun families gaat. Onbegrijpelijk dat het in oktober alweer 10 jaar geleden is dat we elkaar voor het eerst ontmoetten.

Rond middernacht zijn we weer in ons hotel en duiken meteen in bed, morgen weer een dagje Tallinn city.

29 mei, Tallinn

Tallinn is leuk, erg leuk!! Het komt wat Italiaans over. Van die smalle straatjes met mooie, gestucte huizen en veel oude, stenen en houten gebouwen. Wij vinden het een mooie mix van oud en nieuw. De stad heeft ongeveer 500.000 inwoners en groeit enorm wat het erg bruisend maakt.

Toen we na 2 minder interessante uitstapjes wel even klaar waren met het musea bezoeken zijn we lekker gaan rondwandelen in de oude binnenstad: mooie, kleine winkeltjes met veel handgemaakte spullen zoals Amber- sieraden, houtwerk en wollen spullen. De sfeer is gezellig en het Indiase restaurantje waar we aan de curry gaan ziet er fantastisch uit. Leuke afsluiting van een topdag.

30 mei, hoogtevrees

Weer: hoog zomer met een koude bries van zee.

Vandaag hebben we een oude kerktoren beklommen en de tv toren opgezocht: 160 meter hoog! Gelukkig was er een lift die ons naar boven bracht.. Er zat ook een restaurantje in waar de prijzen heel netjes waren. Niet zoals in veel grote steden dat je plotseling acht euro voor een koffie moet betalen. Misschien wel over tien jaar, maar nu is het (nog) erg prettig. Lekker geluncht en toen naar buiten voor een panoramabeeld over de stad. Het was zo helder dat je zelfs Helsinki 80 KM verderop kon zien liggen!

Omdat de tv toren zo’n 10 km van het centrum staat hebben we, terug in het centrum aangekomen, besloten ook daar nog even een toren te beklimmen voor een mooie blik op het oude centrum. Dat was een aanrader want het gaf weer een totaal ander beeld van de stad en mooie foto’s. Er waren vandaag verder leuke marktjes met Estse handgemaakte producten en er was een theater- en muziekfestival aan de gang wat voor een gezellig sfeertje zorgde. Een prima afsluiting van een mooie dag. Nog een nachtje op de rumoerige parkeerplaats in de haven dichtbij het oude centrum en dan trekken we door, de wildernis weer in!

31 mei

KM: 6258

Weer: heerlijk

Daar zit ik dan: in de camper met alle deuren potdicht. Die vliegjes waar ze in Scandinavië zo voor waarschuwen zijn massaal geëmigreerd naar Estland! 10 minuten buiten met E-boek en thee leverden me meteen een aantal beten op tot ik helemaal gek werd van het gezoem en de warmte van het dik ingepakt zijn. Zelfs door mijn wollen truitje bijten ze nog heen! In de bus aangekomen bleek daar ook al een hele kolonie heen verhuisd te zijn dus moest ik ook nog een serie moorden plegen voor ik weer rustig kon zitten. En mensen die mij kennen weten dat ik daar niet gelukkig van wordt, dat vliegen meppen. En buiten is het ondertussen prachtig weer! Adriaan is met de kano een avondtochtje aan het doen om te kijken of mijn kwetsbare kano ook geschikt is voor dit water (met vliegennet om zijn hoofd). In dat geval kunnen we morgen een kanotocht maken door een smal en bochtig riviertje. Soms overstroomd de boel hier en kun je tussen de bomen door varen maar dat zit er voor ons niet in. Wat wel gelukt is, is een heerlijk rustig plekje vinden voor de nacht. Fijn na alle drukte in Tallinn.

We zitten in het Soomaa nationaal park, bekend van zijn overstromende riviertjes. In de composttoilletten hangen allemaal geplastificeerde briefjes met de hoogte van het water op bepaalde data. Soms staat de helft van de wc dus onder water...

1 juni, altijd weer die Duitsers...

Vandaag zijn we gaan kanoën op een prachtig smal en bochtig beekje met een paar versnellingen erin. We hebben ruim 8 km gevaren als we erachter komen dat we onze anti- vliegennetjes onderweg verloren zijn... Dan maar zonder horrenhulp een hike door het bos lopen.. De kano’s laten we onbeheerd achter met bepakking, het voelt veilig. De vliegjes gedragen zich onderweg redelijk zolang we maar in beweging bleven. Zodra je stil staat wordt je van alle kanten besprongen! Terug gekomen verplaatsen we onze camper zo’n 100 meter naar het volgende privé plekje. Nog net iets meer privé dan het vorige plekje waar regelmatig locals komen vissen.

De warme prak is opgeschept en we genieten van de vrijheid van ons stekkie als er een camper achter ons stopt. Hij rijdt langzaam door, keert om en zet dan zijn camper overdwars achter ons busje. Er stapt een man uit die naar ‘onze’ houtopslag loopt en hout begint te hakken. Adriaan hapt zijn laatste restje aardappel met hachee weg en stapt naar buiten om polshoogte te nemen. Het blijken Duitsers die eerder vandaag op dit plekje hadden gestaan en besloten nog even naar de winkel te gaan. Bij terugkomst bleek hun plekje door ons ingenomen. We vonden het toch niet erg dat ze hier ook bleven staan? Allemaal in het Duits overigens want meneer sprak geen woord Engels. ‘Wij komen voor onze rust, als dat bij jullie past zijn jullie welkom’ zei Adriaan. Nog geen 5 minuten later had meneer de vuurplaats aangestoken, nog geen 3 meter van onze bus. Wij in de rook in de bus, we hadden net ons katoenen dakje open gezet. Adriaan meteen weer naar buiten om te zeggen dat dit dus niet ‘geen overlast’ betekent wat ons betreft. Hoe dan ook, het vuur was aan, de BBQ werd afgerond en pas toen wij demonstratief in hun blikveld bij de picknicktafel gingen zitten vertrokken ze naar hun camper zodat we weer wat privacy hadden. Gek genoeg vertrokken ze ‘s avonds laat alsnog.

2 juni

Vandaag vertrekken we naar een ander deel van het natuurpark maar eerst lopen we nog een tocht in de buurt en halen we drinkwater bij het informatiecentrum. Daar ontmoeten we een NL stel dat ook op vakantie is. We kletsen een poosje en komen erachter dat ze uit Drachten komen. Grappig want ze klinken helemaal niet Fries. Ze blijken dan ook oorspronkelijk uit Overijssel te komen. Leuke ontmoeting maar wij willen door en wensen het stel een fijne vakantie. Het is zo’n 30 km naar onze nieuwe plek maar we zijn vrij lang onderweg vanwege de gravel wegen hier. Het is vaak één grote stuiterpartij om van A naar B te komen. Aangekomen bij ons nieuwe stekkie is het eerste wat we zien onze Duitse vriendjes van gisteravond. Het is een behoorlijk grote parkeerplaats dus hebben we de bus maar zo ver mogelijk bij ze weg geparkeerd (en bij de vuurplaats!!) om maar vooral geen last van ze te hebben. Na een poosje komt er nog een bus aanrijden, het blijkt het NL stel van eerder vandaag te zijn. Die kunnen mooi een buffer vormen tussen ons en de Duitsers.                                 In de miezer lopen we een mooi pad dwars door een moeras. Het pad is bijna volledig gemaakt van houten vlonders en er zijn zwemtrappen in enkele poelen gezet zodat je een bad kunt nemen. Ons is het iets te koud dus we houden het bij wandelen. Mooie tocht, zo mooi dat we hem ‘s avonds nog eens herhalen.

3 juni Riga

KM: 6589

Vandaag hebben we afscheid genomen van onze sympathieke Nederlandse buren en zijn richting Riga vertrokken. We vinden met veel gedoe een prachtig en betaalbaar plekje voor onze camper bij een vriendelijke, oudere meneer die we niet verstaan en vertrekken naar ons appartementje van 18M2. Die hebben we gehuurd voor 2 nachten want dat was goedkoper dan de camping (14 euro per nacht tegenover 20 euro voor een camping!) en er zat een eigen badkamer en een wasmachine in 😃 Ons appartement ligt in een arme wijk met veel achterstallig onderhoud maar dat blijkt voor een groot deel van de stad te gelden. Het is een mooie stad met veel oude karakteristieke gebouwen alleen is het lang niet zo gelikt als we van grote steden gewend zijn. Wij houden er wel van! We eten bij Lido, een buffet restaurant dat we al kennen van Estland maar de prijzen zijn hier wel anders. We hebben allebei een ovenschotel (kasserole) en een salade + een toetje en koffie/ thee na en zijn nog geen 15 euro kwijt 😳 Vandaar dat er zoveel locals eten! En lekker is het ook! We hebben verder bij de supermarkt wasmiddel en ontbijt gehaald en nu hangt de boel hier vol met heerlijk ruikende schone was.

Morgen de stad verkennen en shoppen want het begint echt warm te worden: deze week temperaturen rond de 30 graden en dat is lastig met onze winterkleding. Adriaan heeft inmiddels een korte broek gescoord, nu ik nog en dan mag de warmte komen. Ook ideaal voor mijn douchezak als we woensdag weer uit deze luxe vertrekken. Dan kan ik waarschijnlijk lekker vaker douchen. Dat mis ik echt het meest!! Adriaan heeft daar minder last van en vindt het douchen met de douchezak vooral veel gedoe. Je moet een geschikte tak vinden, het water moet warm (als je al water hebt) en als je pech hebt zit je op je knieën voor een beetje water op je hoofd. Gelukkig helpt Adriaan wel altijd dapper als ik mijn zinnen weer eens op douchen heb gezet. Inmiddels heeft hij een systeem met een knoop die hij van het boomklimmen kent en die zorgt dat je de zak wat hoger kunt hijsen via een lus. Extra fijn dus en meestal heb ik niet al het water nodig en dan springt Adriaan er toch ook nog gauw even onder. Uiteindelijk iedereen blij dus!

4 juni, nog steeds Riga

In Riga zie je pas hoe mooi de gestucte gebouwen zijn. Juist omdat er nog weinig is opgefleurd met mooie mediterrane verfjes en hier en daar de stuc er half afligt en het steenwerk zichtbaar wordt. Nadat we besloten hebben dat de armoedige staat van de gebouwen niet betekent dat hier alleen maar criminelen huizen, genieten we van de pure aanblik. De stroomdraden lijken kriskras door de stad te lopen en zitten op het dak van de gebouwen als een soort kluwen in elkaar geknoopt. Ziet er niet heel veilig uit maar wel mooi. En de gebouwen staan hier al een poosje dus kennelijk gaat dat best goed.

Omdat het zulk mooi weer is slenteren we over de markt waar ik in elk geval een rok vind zodat mijn dikke, zwarte winterbroek uit kan. Je ziet hier veel jonge mensen lopen met bloemenjurken uit voorbije tijden (van die jurkjes waar stokoude Italiaanse dames in lopen), het is dus lastig om iets geschikts te vinden! We lunchen uitgebreid en zitten we om 16.00 uur al met een koud biertje op een terras. Het is gewoon te warm om iets te doen. We blijven uiteindelijk op hetzelfde terras hangen voor het eten. Mensen kijken, een leuke activiteit als je zelf te lui bent om iets te doen. Een typisch dagje zoals ik het ken van vakanties in Zuid Europa dus.

Alles met elkaar is de stad heel anders als Tallinn, vooral drukker en minder perfect. De sfeer is daardoor ook heel anders. Als het hier ook een typische grote stad imago krijgt zal het waarschijnlijk meer op Wenen gaan lijken verwachten we. Leuk dat wij het nog hebben mogen zien zoals het nu is: een gestucte stad met hier en daar een likje verf en veel kunststof kozijnen. Maar eerlijk is eerlijk: het kan niet tippen aan het pittoreske Tallinn.

7/8/9 juni Vilnius, Litouwen

KM: 7010

Vilnius is top, kan zeker tippen aan Tallinn en heeft een geheel eigen sfeer! Veel straatjes in het centrum zijn een groot deel van de dag autoluw en soms staan er zelfs terrasjes midden in de smalle straatjes. We hebben weer 2 dagen een appartementje en staan ook nog 2 nachten op gewone parkeerplekken waarvan één aan de rand van het oude centrum. Ook hier maken we weer gebruik van de stadspas en genieten vooral van de mooie uitzichten vanaf oude (kerk) torens en raken onder de indruk van het KGB museum. Dit is de derde en laatste hoofdstad van de Baltische Staten, tijd voor vergelijkingen. In Vilnius valt het op dat de mensen erg ijdel zijn. Vergeleken bij alle landen die we tot nu toe bezocht hebben zien de Litouwers er erg gelikt uit: slank (of ronduit dun!) en sportief en bijzonder goed gekleed, vooral de vrouwen. Men besteed hier duidelijk veel aandacht aan het uiterlijk, veel meer dan in Estland en Letland. De souvenirs zijn in alledrie de landen hetzelfde: wollen en linnen mutsen, sokken en kleding, amber beeldjes en sieraden en houtsnijwerk zijn dé hebbedingetjes voor toeristen. Riga is nog erg in opbouw in tegenstelling tot Tallinn en Vilnius die er al prachtig uitzien en vooral investeren in groei. Vilnius ligt aan de langste rivier van Litouwen maar Riga en Tallinn hebben strand want ze liggen aan de Oostzee. Tallinn is alles met elkaar toch onze favoriet, Vilnius is een goede tweede. Litouwen als land is wel mooier wat ons betreft, meer variatie in het landschap. Al met al zijn we blij dat we toch de overtocht vanaf Scandinavië hebben gemaakt.

Overigens hebben we ons overal zeer veilig gevoeld. In Vilnius heeft onze volgepakte camper met kano’s 3 nachten op dezelfde parkeerplaats gestaan waarvan 2 nachten onbeheerd. Volledig veilig werd ons verzekerd en dat bleek ook zo te zijn. Mensen durven ook dag en nacht alleen de straat op te gaan, zelfs in de buitenwijken. Dat werkt volgens ons toch net iets anders in Amsterdam.

1. Bri:
    9 juni 2019
    Weer een mooi verhaal, leuk zo n reis hè.
    enoy😘
  2. Y.J. Houtman-Bakker:
    9 juni 2019
    Wat een mooi reisverslag weer!!
  3. Marloes:
    10 juni 2019
    Leuk weer! :-) Xx
  4. Catharina Veentjer:
    12 juni 2019
    Leuk leuk leuk😎
  5. Guido:
    13 juni 2019
    Leuk om weer es een verslag te lezen!
  6. Wietske:
    16 juni 2019
    Bedankt weer voor de leuke reacties allemaal 😘