Praag

10 september 2019 - Praag, Tsjechië

3 september

Op zo’n 100 meter van de camping is een tramstation richting centrum, ‘onze’ tram vertrekt elke 10 minuten en binnen een kwartier moeten we dan in de stad zijn. Tramkaartjes kunnen we op de camping kopen, lekker makkelijk dus. Vandaag zijn we al voor 10 uur in het centrum en lopen we de bekendste brug van de stad over. Fijn dat we redelijk vroeg zijn want nu staat het nog niet vol met verkopers en toeristen. We besluiten eerst richting het klooster te lopen, dat staat op een heuvel en dan hebben we de klim vast gehad.. Het oude centrum dat aan de overkant van het water zit bewaren we voor later. De stad heeft trouwens overal grote groene parken en zodra je in zo’n groene zone stapt is het meteen ook een stuk rustiger. Bovendien heb je vanuit een aantal parken gratis prachtige uitzichten over de stad. Als we in ons boekje met wandelingen kijken blijken we toevallig op de route van een 5 KM lange wandeling te zijn, we volgen vanaf nu deze route. Al snel komen we bij een soort kleine versie van de Eiffeltoren, je kunt deze toren beklimmen maar dan moet je wel 300 treden omhoog. Ik ben gek op hoge torens met vergezichten dus wij gaan ervoor! Het is wel wat druk op het platform maar het uitzicht op de stad is wel top! Je ziet de rivier de Moldau de stad opsplitsen in twee delen en je ziet de stapel bruggen die erover liggen. Als we zijn uitgekeken lopen we verder op de wandelroute maar algauw wijken we weer af voor de lunch. We eten in een soort ‘biergarten’ met allemaal regenboogvlaggen, heteroseksuele stellen zijn gelukkig ook welkom in de mooie tuin.

‘S Middags lopen we tot de route stopt vanwege een wegafzetting. Dat is jammer want er schijnt een ondergrondse voetgangerstunnel te zijn die ik graag wil zien. De lange tunnel verbindt twee wijken met elkaar maar wordt helaas nergens aangegeven. We lopen een heel eind maar komen niet in de buurt van de tunnel. Uiteindelijk geven we het op, als we een VVV tegen komen vragen we er wel even naar. Eigenlijk vermoeden we dat de tunnel niet meer toegankelijk is voor toeristen..

Praag is groot en het stikt er van de enorme gebouwen: kerken, paleizen, kastelen en kloosters, alles ziet er prachtig uit. Inmiddels weet ik ook dat de schilderingen die we hier op veel gebouwen zien niet schilderwerk is maar stuc. Ze maken twee stuclagen over elkaar in verschillende kleuren en daarna kerven ze als het ware het schilderij uit de bovenste laag stuc zodat de onderliggende stuclaag zichtbaar wordt. We nemen vaak niet de tijd voor een stadswandeling met gids maar afluisteren kan natuurlijk wel als als we toevallig in de buurt zijn van zo’n optocht 😉 En er lopen nogal wat gidsen met kleine of grotere groepen langs in allerlei talen.

We lopen verder door het streng bewaakte deel waar de gigantische kerk staat en de Praagse burcht maar ook het gouden laantje is, een eeuwenoud straatje dat nu een museum is en waar je dus niet gewoon doorheen kunt lopen. Dit hele complex is met 7,5 ha de grootste burcht ter wereld volgens Wikipedia.

Tegen de tijd dat we weer aan de andere kant van de brug staan is het kwart voor 6. We lopen tegen het Concertgebouw aan en daar blijkt toevallig over een kwartier een klassiek concert te beginnen van een afvaardiging van het Tsjechisch Philharmonisch orkest. De man op straat probeert nog wat kaarten kwijt te raken aangezien er nog plek is. Omdat het nog niet is uitverkocht en de voorstelling bijna begint krijgen we 50% korting. Doen we! Een piano, viool en 2 verschillende cello’s spelen voornamelijk traditionele muziek en het is prachtig! Wij zitten op de voorste rij en genieten van dit spontane uitje, jammer dat het maar een uur duurt..

Inmiddels is het donker aan het worden, mooi om de stad nog even te bekijken met de lichtjes aan. Praag is overdag prachtig maar Praag by night is ook heel mooi! Moe van de lange dag stappen we weer op de tram en zo zijn we tegen 21.00 uur weer op de camping, morgen zien we wel verder..

4 september

Tijdens het ontbijt van kokoskoekjes die aan de (bus)deur werden verkocht door een plaatselijke bakker, besluiten we vandaag naar de dierentuin te gaan. Dat is in de buurt van de camping en er zijn nog 2 bezienswaardigheden in de buurt: een kasteel en een botanische tuin. We pakken de steps uit de bus en vertrekken. Aangekomen kopen we een combiticket voor alle drie de uitjes in de buurt, dat is maar 2 euro duurder dan alleen een kaartje voor de dierentuin dus we zien wel hoe ver we komen. De dierentuin is opgebouwd uit een Indonesisch en een Afrikaans deel en daarnaast zijn er nog allerlei afdelingen zoals vogels en apen.

De pinguïns en de apen zijn minder mooi neergezet als in Emmen, maar verder snappen we dat deze Zoo één van de mooiste van Europa wordt genoemd. Je kunt echt dicht bij de dieren komen, ook bij de leeuwen, krokodillen en ijsberen bijvoorbeeld en het park is heel mooi gemaakt met speeltjes voor de dieren en veelal ruime verblijven. En het is behoorlijk groot! We zijn bijna de hele dag kwijt voor we zijn uitgekeken. Wel hebben we nog tijd om het kasteel even te bekijken. Naast de bijzonder beschilderde ruimtes is er beeldhouwwerk van een Tsjechische artiest met een moeilijke naam. Het kost ons nog ongeveer een uur om het kasteel te bekijken en nog een half uurtje voor de tuinen eromheen. Samen eten we daarna een pizza bij het restaurant aan de overkant en dan zoeken we de camping weer op, de dagen vliegen hier!

5 september

Eerst maar even uitslapen, de lange dagen en het vele lopen maken dat we onze rust goed kunnen gebruiken (stel oude sokken zijn we aan het worden..)

Daarna vertrekken we energiek weer richting stad. We gaan eerst naar de Joodse wijk. Valt niet mee! Er is namelijk van het Joodse getto niet veel meer over, je moet dus echt zoeken om de gebouwen en begraafplaatsen. Na flink wat rondwandelen komen we als eerste bij de oude begraafplaats uit. Hier zijn heel veel grafstenen op een opvallend kleine ruimte te vinden, kriskras door elkaar. De begraafplaats lijkt op een heuvel te liggen maar dit is ontstaan door het steeds ophogen van de begraafplaats. Als alle graven in gebruik waren werd er een laag zand overheen gekieperd zodat er een nieuwe, lege begraafplaats ontstond. Waarschijnlijk liggen er wel zo’n 7 a 8 lagen. Tijdens WOII zijn ook hier veel Joden weggevoerd en om het leven gebracht, eigenlijk is er relatief weinig over van het rijke Joodse verleden hier.

Tussen de middag eten we bij de Mexicaan: Nederlandse prijzen voor muizehapjes! Adriaan neemt zelfs een extra hoofdgerecht om toch zijn maag wat gevuld te krijgen. Zo hebben we het nog niet meegemaakt onderweg, eerder het tegenovergestelde!

Na het eten doen we nog een wandeling uit het boekje, het brengt ons op plekken die we zonder het boekje nooit hadden gevonden, echt een aanrader.. Ook al duurt de tocht veel langer dan de aangegeven 5 KM.. En moet je heel veel trappen lopen en stijle straatjes op en afklauteren over van die ronde, onhandige stenen.

6 september

Wat een heerlijke dag was dit zeg!

Omdat we gisteren vroeg in bed lagen waren we ook vroeg wakker. Snel onder de douche en tegen tienen stonden we al bij het Technisch museum, een uitje op Adriaan’s to do lijstje. We kwamen er met knaloranje leenfietsen. Wat nog leuker is, het zijn elektrische fietsen! Je moet een app downloaden en dan kun je ze per minuut huren. Het is alles met elkaar een paar euro om bij het museum te komen, een leuk tripje behalve de stukken waar van die ronde stenen liggen. Je rammelt dan zo door elkaar dat het voelt alsof je ter plekke een whiplash opdoet! Het museum is erg groot en lijkt totaal niet op bijvoorbeeld Nemo in Amsterdam. Er waren geen technische snufjes of testjes die je zelf mag uitvoeren maar wel een aantal zeer verschillende tentoonstellingen over het begin van het ontstaan van techniek zoals we dat nu kennen. Zo is er een zaal vol auto’s te vinden, sommige van eind 1800 en even oude motoren. Verder fietsen, vliegtuigen en een helikopter. Zelfs ik kijk mijn ogen uit, Tsjechië blijkt veel autofabrieken gehad te hebben zoals Skoda, maar dan met zo’n omgekeerd dakje op de S. Of hebben ze dat in NL ook? Het was me in elk geval nog nooit opgevallen... Verder auto’s van het voor mij onbekende Praga en Tatra. Sommige auto’s zijn al in bezit van het museum sinds 1946! Interessant spul dus!

Wat we verder leuk vinden is de afdeling over astronomie. Hoe vroeger de afstand van bepaalde planeten berekend werd bijvoorbeeld. Dan nog een afdeling over drukwerk en fotografie en, ook interessant, een verdieping over mijnen, met name de technische kant ervan uiteraard.

Als we zijn uitgekeken is het al vrij laat en gaan we even terug naar de camping. Dan kunnen we ons namelijk klaar maken voor ons uitje van de dag: dineren in de televisietoren 🤩 60 meter boven de grond is een klein restaurant gemaakt en een paar dagen geleden hebben we gereserveerd. We wilden eerst een diner aan boord van een rondvaartboot doen maar de reviews waren niet erg goed, vooral het eten scoorde slecht. Vanuit de tv- toren heb je een geweldig uitzicht over de stad en dan ook nog bijzonder goed eten. Goedkoop is het niet maar onze reis is bijna ten einde dus we gunnen onszelf dit feestje.

Half 7 staan we bij de toren waarna de lift ons naar boven brengt. We worden ontvangen door obers in keurige pakken en krijgen een fantastisch plekje, direct bij het raam. Niet teveel nadenken bij het feit dat ik 60 meter boven een afgrond zit, onze zitplek bevindt zich namelijk meters van het midden van de toren in een soort uitstekend betonnen hok..

We kiezen uit de kaart een 3 gangen menu, voor de wijn is er een speciale ‘wijnober’.

We voelen ons de koning te rijk op ons luxe plekje en het wordt nog beter als het eten wordt opgediend: wat een smaken zeg! En dan de opmaak, het zijn echt een soort eetbare cadeautjes.

Het wijntje smaakt er prima bij en we zitten uren naar ons bord en naar buiten te staren terwijl het langzaamaan donkerder wordt. Fascinerend hoe de stad verandert, sommige bekende gebouwen die bij daglicht (bijna) niet te zien waren, vallen in het donker extra op en zijn dan mooi verlicht.

Na ons uitzonderlijk lekkere toetjes en een kop koffie nemen we afscheid van deze prachtige plek.

We lopen nog even naar het oude centrum, maar ‘s avonds lijkt het er nog wel drukker dan overdag. Na een laatste kijkje op de oude gebouwen vanaf de brug gaan we richting bus.

Nog een dagje en dan verlaten we Praag alweer om langzamerhand richting Nederland te trekken.

7 september

We worden wakker met triest weer, er wordt vandaag regen verwacht en bovendien wordt het maar 14 graden. Vannacht had ik voor het eerst moeite om warm te blijven, had ik misschien toch mijn dikke slaapzak mee moeten nemen..? Of is het gewoon tijd om richting huis te gaan..?

We besluiten met de tram en metro naar een winkelcentrum te gaan zodat we even wat inkopen kunnen doen. Ik heb bijvoorbeeld nog niet een Tsjechisch bedeltje gevonden voor aan mijn ‘reisarmband’ en we willen nog wat cadeautjes inslaan. We hebben nog nooit zo’n groot winkelcentrum gezien, zelfs Adriaan moet soms echt even nadenken waar we zijn. Zoals veel winkelcentra bestaat ook deze voornamelijk uit kledingwinkels, maar daarnaast zien we ook opvallend veel cosmetica- winkels. Van make-up tot speciale zeepjes- winkels. Ook zijn er veel juweliers maar de meeste zijn echt niet te betalen, ik weet niet wat ze hier door hun sieraden gooien maar het is kennelijk nog al kostbaar. Ik heb geen zin om honderden euro’s uit te geven voor zo’n minidingetje dus we blijven zoeken. Uiteindelijk vind ik toch nog een leuke, betaalbare bedel van een levensboom. Die zijn we onderweg erg vaak tegen gekomen en nu leek ons wel een leuk moment om hem toe te voegen aan de groeiende collectie bedels.

We zijn redelijk vroeg uitgeshopt, we zijn sowieso al niet echte shopaholics en vinden weinig leuk. Daarom stappen we weer in de tram en vervolgens op de bus. Zo kunnen we mooi nog even de botanische tuinen meepikken. Daar mogen we gratis in met onze Trojakaart die we bij de dierentuin kochten. Het weer is nog steeds niet erg lekker maar een rondje wandelen door de mooi aangelegde tuinen kan prima. We worden weer beloond met prachtige vergezichten over de stad. Nu zien we ook hoe de TV- toren boven de stad uittorent, daar zaten we gisteravond nog..

Als we zijn uitgekeken vertrekken we weer richting camping, onderweg eten we nog even wat van een fastfood- keten want het kan niet elke dag feest zijn! We zijn door het slechte weer redelijk vroeg terug bij de camper, waar we nog lang kunnen meegenieten van de muziek die verderop gedraaid wordt op een festival. Morgen verlaten we dit mooie stukje Europa alweer, de zes dagen zijn omgevlogen! Wat een heerlijk stad is dit 😃

1. Bri:
    10 september 2019
    denk dat ze het zelfde als in Dublin in hun sieraden gooien. daar in de vitrine sieraden zien liggen van 4000 tot 9000u euro 😳
    het duurste sieraad die ik altijd koop id een horloge van 100euro waar ik vervolgens 17 jaar mee doe🤣🤣
    nou geniet nog maar lekker er van 😘
  2. Piet van den Akker:
    10 september 2019
    leuk verhaal van ,kennelijk een mooie stad, maar dat heb ik ook van Karin gehoord die is er vorig jaar een weekend geweest.
  3. Jeanet:
    12 september 2019
    Mooi reisverhaal we zien jullie snel maken we 🥳 van jullie thuiskomst 🍀😘
  4. Guido:
    12 september 2019
    Ooit ook in Praag geweest maar jullie hebben heel wat meer gedaan en bekeken dan ik toen!