Zon, sneeuw en ijs

4 mei 2019

28 april

KM: 2335

Weer: werd steeds beter en steeds warmer 8-20 graden, zwaar bewolkt/ mistig tot zonnig.

Wat een dag! We zijn vanochtend onder Hardangervidda doorgereden tot Aga, een klein plaatsje aan een fjord. De tocht was de mooiste tot nu toe, wat een ongelofelijk uitzicht op besneeuwde bergen en meren. Best wat foto’s gemaakt maar niets wat in de buurt komt van wat we zien.  Aangezien we vanaf het binnenland richting de kust rijden worden de bergen minder hoog en de temperaturen hoger. En dat wordt meteen duidelijk, langzaamaan wordt alles groener en vriendelijker. Overal staan de fruitbomen in bloei en bloeien er allerlei mooie bloemen. De hemel breekt steeds vaker open zodat de zon zich steeds uitbundiger kan laten zien. Dat was de reden dat we richting het Westen zijn gereisd: doel bereikt. Weg regen en mist, welkom vriendelijke vergezichten.

Na het avondeten nog een tochtje gelopen vanaf onze camperplaats aan het fjord, 400 hoogtemeters door een Engels aandoende groene wereld, compleet met graspaden en ‘stonehedges’. We moesten dwars door 3 watervallen heen, ook erg bijzonder. Wel weer zo’n tocht waarvan we wisten dat het een rondtocht was maar we halverwege niet meer duidelijk hadden hoe verder.. Na ons vorige avond- wandelingetje die uiteindelijk 14 km werd en eindigde in het donker nu maar voor veiligheid gegaan en dezelfde route terug gekozen. Dat was beslist geen straf want de route was geweldig. Op de achtergrond hoorden we de rustgevende nekbelletjes van een kudde schapen. Nieuwsgierige lammetjes kwamen ons van dichtbij bekijken: wel geen zeldzaam wild maar toch uiterst schattig..

29 en 30 april en 1 mei: varen met zeehondjes

KM: 2630

Weer: prima, veel zon 8- 20 graden overdag

We hebben treinkaartjes gekocht op het station van Voss (een plaatsje aan het beroemde treintraject van Bergen naar Oslo),  één van de weinige activiteiten die we op ons verlanglijstje hadden staan voor we naar het Noorden vertrokken. We gaan van 6-10 mei naar Oslo met de trein, lekker in een hotel met douche en ontbijt en luxe 😍. ‘S Nachts logeren we op een parkeerplaats op loopafstand van Voss, daar ontmoetten we een Engelse jonge man die sinds 8 jaar kanotours aanbiedt voor toeristen. Hij bleef ook met zijn kano’s en bus kamperen op de parkeerplek en gaf ons wat tips voor mooie kano- plekken, vooral geschikte parkeerplekken waar je je auto kwijt kunt en je kano gemakkelijk te water kunt laten.

Het naeroyfjord schijnt erg mooi te zijn per kano en is Unesco werelderfgoed dus dat moet wel een goede keuze zijn...

De volgende dag dus richting Fjord vertrokken en aan het begin van de middag hadden we de parkeerplek van onze Engelse buurman gevonden in Gudvangen. Vanaf hier werden allerlei commerciële activiteiten aangeboden: belevingspark ‘Viking village’, kano clinics, speedboottochten over het fjord en rondvaartboten: iedereen probeert een boterham te verdienen aan de toeristen die met bussen tegelijk worden aangevoerd. Op een rustige plek kunnen wij onze kano’s bepakken en de bus parkeren. Lekker het water op, het is meteen een stuk rustiger. 15 km gepeddeld en toen bij een mooi veldje ons kamp opgeslagen. We genoten nog geen uurtje van de rust toen 3 kajakkers recht op ons eilandje afkwamen: een gids met 2 klanten... Geintje zeker..?Niet dus! Balend dat we ons privé spot moesten delen bleek het onze Engelse buurman te zijn die ons getipt had op deze tocht!! Hahaha. Er was ruimte zat, dus hebben we lekker ons eigen ding gedaan, een hengeltje uitgegooid en genoten van de spelende vissen (dolfijntjes en zeehonden??) die door het fjord zwommen en het werkelijk spectaculaire uitzicht. Gelukkig niets gevangen dus ons meegenomen prakkie opgewarmd, aangevuld met Garlic Bread van de Engelsen en ‘s avonds gezellig met zijn vijven rond het kampvuurtje tot het bedtijd was.

‘S Ochtends gewekt door vogels: heel veel vogels die erg mooi zongen. Onze nieuwe vrienden gingen richting een hike die begon aan de overkant van het fjord en wij doekten ons kamp weer op vanwege de te verwachten kou voor de komende dagen.

We hebben het eerste technische mankement aan onze camper trouwens ook ontdekt: de standkachel doet het (gelukkig!) goed alleen hij slaat niet af als de gewenste temperatuur bereikt is.. Lekker warm dus in de bus, had erger gekund...

2 en 3 mei, Bergen city.

KM: 2647

Weer: koud, rond 8 graden en een stevig briesje

Vanwege de verwachte kou besloten we een paar dagen Bergen te doen. Een hotel was snel geboekt, de tocht erheen gaf nog wel wat uitzoekwerk. Bergen ontmoedigd mensen namelijk per auto te komen en dat doen ze door veel tolwegen rond de stad en weinig maar dure parkeerplaatsen. Uiteindelijk besloten we de trein te nemen en waren we binnen een uurtje in hartje Bergen. Weinig gezien onderweg want we gingen vooral door tunnels. Het waaide hard in Bergen maar verder viel het weer nog mee, best veel zon ook. Lekker rond gewandeld. Vooral de oude wijken met de kleine houten huisje die erg dicht op elkaar staan waren mooi om te zien. Veel schattige smalle steegjes ook! Een deel van de wijk waarin ons hotel stond, staat ook op de werelderfgoed lijst. Dat zijn een aantal eeuwenoude traditionele huisjes met een binnenpleintje. De boel is al vaak afgebrand maar steeds is op de oude fundering de oorspronkelijke bouw weer toegepast. Verder viel Bergen- stad een beetje tegen. Alles wat we wilden gaan zien stond in de steigers. En gebouwen bedekken konden ze, je kon dan echt NIETS meer zien van het gebouw erachter! Dan maar een museum bezoeken. Uiteindelijk een top 3 gemaakt en wat bleek? Geen van de musea was open om verschillende redenen... Hebben wij weer... Nou ja, dan maar lekker door de stad geslenterd en uitstekend gegeten bij de Mexicaan in ons hotel.

Toen naar de hotelkamer! 4 sterren dus we verwachten wat! We wisten al dat het om 2 eenpersoons bedden ging, dat is vaak zo in hotels. Toen we echter op de slaapkamer aankwamen wachtte ons een verrassing: het bleken 2 bedden die in de lengte van elkaar stonden! Met een bureau ertussen!! De smalle kamer maakte het onmogelijk de boel te verbouwen dus verplicht afstand bewaard. Een beetje raar.. De douche maakte uiteindelijk veel goed: zo heet als je wilde en een harde straal water: verrukkelijk!! Ook het ontbijt was fantastisch!! Compleet Englisch breakfast, inclusief worstjes en witte bonen in tomatensaus, gerookte zalm, fruit, ontzettend goede koffie en de heerlijkste broodjes. Zelden zo’n goed ontbijt gehad in een hotel, hadden ze daar hun 4 sterren aan te danken? Of was dat extra sterretje omdat ze onderdeel zijn van zo’n oud en speciaal stadsdeel? Oude, houten accenten vond je overal in het gebouw terug wat het een bijzondere sfeer gaf. Leuk om mee te maken.

Na het uitgebreide ontbijt bij gebrek aan entertainment een bergwandeling gemaakt. Er ging ook een treintje naar boven maar die is uiteraard voor sissies. Mooie besneeuwde bomen (het had ‘s nachts gesneeuwd en dat bleef boven langer liggen) en prachtige blikken op de stad voordat we weer op de trein stapten. Aan het einde van de middag waren we weer bij de bus die op een klein treinstationnetje (Bølstadøyri, hoe Russisch klinkt dat!) stond. Daar liepen we het landweggetje waaraan het ‘stasjon’ stond nog even af en vonden zo per ongeluk een prachtige overnachtingsplek aan het einde van dit doodlopende weggetje. Deze plek had, het begint saai te worden, uitzicht over een zijtak van een fjord waarvan we niet zeker weten of het nog een fjord is maar wel ondrinkbaar water heeft vanwege het zoute water. Gauw de bus gehaald en op deze prachtige privé kampeerplek gezet. Ze hebben ook nog speciaal voor ons een wc neer gezet. Of misschien is dat wel voor de bezoekers van het verlaten museum waar je zo doorheen kunt wandelen...

En de zon schijnt alweer volop!!

1. Bri:
    4 mei 2019
    geniet helemaal van jullie verhalen, weet gelijk dat ik niet naar Bergen hoef te gaan😁
    schatjes geniet. 😘
  2. Y.J. Houtman-Bakker:
    5 mei 2019
    Wat een prachtige reis maken jullie. Voor ons ook bekende plekken. Ik geniet heel erg van jullie verhalen. Ga zo door en wij genieten mee. Liefs, Ida
  3. Cathrien& Harm:
    5 mei 2019
    Lieve Adriaan en Wiesje, vandaag es even jullie verhalen gelezen en foto's bekeken. Mooi allemaal!! Totaal anders dan onze belevenissen, want wij zitten in Spanje. Eerste maand al weer om; verl gezien, gehoord en beleefd. Voornamelijk bergen en wegen. Ook steden, stadjes en dorpen. Prachtig land met vrij luidruchtige families. Maar ook wij genieten enorm van al die indrukken. Vandaag gewandeld in een Natuurpark. Na twee dgn. Sevilla. Nu op de (voorlopig laatste) camping in S. Want door naar Portugal. Liefs en hou vol samen‼️😍
  4. Guido:
    6 mei 2019
    Was weer een leuk verslag!
  5. Netty Posthumus:
    7 mei 2019
    Leuk verhaal en mooi al die onverwachte ontmoetingen, en de fijne kampeerplekjes. Wat meer foto’s vind ik wel heel leuk, hoewel jullie beschrijvingen heel beeldend zijn. Blijf schrijven dan blijven wij lezen.
  6. Jeanet:
    8 mei 2019
    Wat fijn dat jullie zo genieten en dat we op afstand een klein beetje mee kunnen genieten van jullie prachtige belevenissen. Jullie zien er stralend uit fijne reis 😘🍀
  7. Hilda:
    10 mei 2019
    Het is heel leuk om eens in de zoveel tijd weer even over jullie belevenissen te lezen. Je schrijft goed Wiesje! En de foto’s zijn ook mooi, die waterval bv. Heel gaaf! Jullie hebben een relaxte, eigen manier van reizen, inspirerend!
  8. Albert:
    11 mei 2019
    Hallo Adriaan en Wietske.
    Wat leuk zijn de reisverhalen te lezen ik geniet als natuur liefhebber met jullie mee!
  9. Wietske:
    12 mei 2019
    Veel plezier Albert en bedankt voor je berichtje 🙂
  10. Wietske:
    12 mei 2019
    Iedereen hartelijk dank voor de leuke reacties!!!